Kursen med Sidney igår.....

gick jätte bra, och det var väldigt nyttigt och kul! Var så inne i övningarna att jag inte tog en enda bild, och det kom jag på när jag var hemma igen. Trist utan bilder, men jag ska bättra mig till nästa gång.

Vi fick iallafall lära oss hur man använder en "Klicker" när man tränar sin hund, det var lite kul att prova något nytt och jag köpte en egen för 20:-. En klicker är en liten plastdosa som låter klick då man trycker på den, man använder den som positiv förstärkning. Klicket ska alltid följas av belöning tex en godisbit, det här kan man sen använda för att förstärka det beteende man vill ha fram. Man kan bli mera exakt i tajmingen och belöna precis i rätt sekund. Jätte spännande och kul att öva in!

Vi övade sen "sitt stanna kvar" vilket är jätte viktigt att ha i Agillityn sen. Sidney och jag har ju tränat detta massor hemma och i stallet, men det var lite skillnad med alla andra hundar som störning runt omkring. Min vovve hade lite myror i kroppen ett tag, båda hans bästisar var ju med och han fick inte leka!! Men han var jätte duktig till slut.

Vi hade också en del teori och då fick hundarna öva passivitet "att göra ingenting", svårt för en del Sid klarade det ganska bra.

När vi kom hem var Sidney helt slut och somnade som en stock!!

Vi har fått läxor till nästa gång, så nu gäller det att träna!

Här är en klicker.

 


Kommentarer
Postat av: Anna ☼

Vad kul!!

Vad är det för övningar ni ska träna på?

Är det Rosie som är instruktör?

Vi ses sen!

/A

2009-09-10 @ 12:48:01
URL: http://obergs.blogg.se/
Postat av: p,

gud va kul att det gick så bra! :D jag tror du och sid kommer ha massa kul tillsammans på träningarna. en kompis till mig tränar eller iaf tränade med sin hund och dom hade jätte mycket skoj tillsamman. (:

kram!

2009-09-10 @ 16:27:35
URL: http://paullinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0