Agilitykurs 30/5 gång 4

Det som jag kämpat för, det som inte fick hända, det hände i söndags. Min Sid slogs med en annan hanhund. Vi höll på att öva starter var för sig på planen då Sid helt plötsligt far i väg mot en dvärgschnauserhane, och dom rök i hop! Jag var som tur var snabb som blixten (kan man inte tro jag vet) och rusade över planen och fick tag i Sid och lyfte mer eller mindre bort honom. Jag vet inte var man får kraften i från, han är ju en ganska stadig biff. Allt gick väldigt snabbt och ingen skada skedd. Farbrorn som äger Schnausern var väldigt förstående och sa att hans hund är en riktig kaxig liten sak.

Men även om ingen kom till skada så känns det jätte jobbigt för mig, nu kan jag inte slappna av när jag tränar. Jag måste på något sätt få Sid att förstå att det är "nolltolerans" på att sticka från mig, men hur?!!!  Och jag vill ju inte att folk ska titta snett på min hund som är världens goaste kille. Rasen har ju redan så dåligt rykte och jag vill inte bidra till det.

Annars gick träningen jätte bra för när han har focus på träningen så är han en grym Agilityhund!

Kommentarer
Postat av: Anna ☼

men huu och usch! Det hade jag aldrig trott om Sidde :(... men man vet ju inte vad som triggar i alla lägen. Jag tror ju att Sid var den "positiva killen" som ville hälsa men fick tji och ett angrepp som svar... Jag förstår vad du menar med "att inte bidra"... Jag har ju Klara som morrar. Trots att hon aldrig gjort någon någonting, någonsin, tycker jag att det är obehagligt då hon markerar... Men hur man tränar "nolltolerans" har jag dessvärre ingen aning :(

2010-06-01 @ 21:28:13
URL: http://obergs.blogg.se/
Postat av: Sara

Det finns ju massor av idéer till att få hunden 100% intresserad av dig och inte av andra hundar eller människor och att vara konsekvent. Träna honom likadant som att träna slalom, beröm i rätt läge etc. Fast jag är ju inget proffs precis om man spanar in mina godingar... de dissar mig fullständigt mellan varven ☺ Men man älskar ju raringarna, mina bonnahunna'



Men jag förstår din frustration om du kan lita på honom eller ej. Men jag tycker du ska fortsätta lita på honom annars hamnar du nog i en ond cirkel och han blir till att göra som du förväntar dig att han ska uppföra sig...// Sara

2010-06-01 @ 22:08:45
URL: http://www.vogelberga.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0