Nh-kurs med John Ricketts 31/10-2010

I söndags åkte Zandra och jag med Flisan på kurs för John, jag tror det var fjärde gången för oss och första gången för Flisan. Säger en del om hur kul vi tycker det är och hur himla bra John är. Han håller sina kurser med mycket humor men på största alvar. Jag tror vi var tolv deltagare och fyra hästar, någon vi träffat där förut och många nya ansikten.

Känns nu som mycket fastnat i huvudet på mig, jag förstår tankesättet man måste ha och jag förstår varför. Men det är så jädrans lätt att falla tillbaka i gamla vanor. Jag var ju så taggad när jag köpte Flisan och skulle verkligen jobba henne ordentligt från marken. Det gör jag väl fortfarande men inte så mycket som jag planerat från början. Och så börjar man rida...sen är man inne i svängen och glömmer det viktigaste av allt! Men en sån här kurs ger nytändning! 

Jag fick se sidor av Flisan jag bara anat tidigare, men jag har heller inte pressat henne så hårt som nu. Hon stressar inte upp sig och flyr, hon blir "pist off" vevar med svansen lägger öronen bakåt och anfaller om man går på henne för nära. John stoppade mig vid ett tillfälle i början när jag gjorde enkla vändningar med henne, jag la lite mer energi i mina rörelser än jag brukar. Han läste av henne blixtsnabbt och såg att hon var på väg att "ruttna" på mig. Så han kom fram och tog henne och hon blev rasande på honom!!
Men John är ju super snabb och van att hantera alla sorters hästar, så han fick iväg henne.

Vi fick lite tipps hur vi ska jobba henne på ett säkert sätt. Den här typen av häster kan bli farliga om man inte alltid är närvarande när man hanterar dom. Ofta varnar dom först men vi hinner inte alltid läsa av det. Han sa också att självklart går det att få ordning på henne, men det kommer att krävas massor av tid och arbete. Vi måste vara konsekventa i alla situationer, i boxen, på gången, till och från hagen, när vi jobbar på volten. Hon får ALDRIG gå fram emot oss, inte kliva in mitt område. Hon kommer naturligtvis få komma så småningom när vi bjuder in henne, men ett tag framöver kommer hon få visa respekt först. Det är precis som hon fått göra i sin flock, hon fick arbeta sig in i flocken bit för bit.

Vi ska tömmköra henne mycket och longera med pisk gärna med plastband på, dels för att ""pressa henne" och dels för att kunna hålla henne ifrån oss. På så sätt kommer hon få ur sig massor av skit som John säger.

Om jag ska vara ärlig kändes det tungt att bli medveten om hur stort problem vi har. Jag visste ju att hon var en tuffing, men det var mer än jag förstått. Jag fick mig en tankeställare...är det värt det??
Jag vet inte... men jag vet att jag inte kan ge upp hoppet om henne än. Jag tycker ju så mycket om henne. Hon har kvaliteer som är värda en chans. Jag ska försöka jobba med henne på det sätt John visat mig och se vad som händer.

Här kommer en film från kursen då John förklarar hur vi ska göra.





Kommentarer
Postat av: Anna

Attans! jag hör nästan inte vad han säger fastän jag satt högtalarna på max :(

2010-11-04 @ 08:02:52
URL: http://obergs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0