Fortsättningen efter Flisans veterinär besök..

Jag tog kontakt med Hans Kindahl professor i obstetrik och gynekologi, som Täbykliniken rekomenderade. Han berättade att han kan sätta in en kula i livmodern på Flisan några dagar efter brunst, som då lurar äggstockarna och hästen blir då kvar i den lugna perioden. Tyvärr kommer hästen in i brust igen efter ca 2-3 månader men det brukar inte vara lika besvärligt som tidigre. Och om inte kulan åker ut under brunsten får man en ny period på 2-3 månader då hästen är i den "lugna perioden", annars får man sätta in en ny kula.

Kostnaden för själva kulan är ändast 300kr, sen tillkommer ju veterinärbesöket på ca 2-3 tusenkronor, det beror helt på hur många gånger man måste dit. Man måste ju pricka in rätt tidpunk för att sätta in kulan. Jag tycker kostnaden inte var hutlös i alla fall, blev faktiskt lite överraskad att det inte handlade om mer pengar. Men kommer det att fungera? Ja vem vet men det är väl värt ett försök om det betyder att jag/vi kan behålla Flisan.
För som det är nu kan vi inte ha det, folk som måste hantera henne dagligen är rädda för henne. Vilket inte är konstigt eftersom hon väder sig om och sparkar när man ska ta henne i hagen. Jag har ständigt en klump i magen av ångest över att något ska hända.

Nu ska hästarna ut på bete på lördag och ska få ledigt fyra veckor, sen ska jag ta tag i det här med kulan bara jag har råd. Så nu är det bara att hålla tummarna...


Kommentarer
Postat av: Anna

Ja, hoppas verkligen att det hjälper henne. Håller alla tummarna :)

I "vanliga" fall brukar ju brunsterna bli mindre påtagliga ju mer hästen aktiveras (iaf enligt min egen erfarenhet). Men i Flisans fall, verkar det nästan vara tvärs om... eller är det bara jag som upplever att det är så?

Kram

2011-06-26 @ 14:32:35
URL: http://obergs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0