Fortsättningskurs 19/5

Ja igår körde vi äntligen igång Agilitykursen, eftersom grundkursen inte blev av p.g.a för lite folk, fick jag hoppa direkt på fortsättningskursen. Jag gick ju förberedandekursen i höstas men sen har jag legat i och tränat hela vintern och våren själv med lite hjälp av klubbkompisen Anneli, så jag tycker att Sid och jag klarde oss bra igår. Några är ju MYCKET bättre än vi men en del är på samma nivå, en ganska blandad grupp.

Första passet övade vi två och två på de olika balanshindren, A-hindret, långabalansen och vippbredan. Vi skulle öva på att hundarna måste ha minst en tass i kontaktfälten på vägen upp och ner, dvs fälten som är rödmarkerade längst ner på hindren. Det är rätt knepigt när man har en hund som Sid som ska köra i 180 över allt. Men jag tyckte vi fick klämm på det hyfsat i alla fall. Vippbrädan provade vi för första gången och han är helt orädd, jag tror inte ens han märkte att den rörde på sig. Vi tränade också fart, att hunder ska kunna skickas själv och ta hinder efter varandra. Vi satte upp fem vanliga hinder på rad så den blev som att hoppa studs till häst. Sen skickade man hunden över till en väntande KORVBIT på andra sidan. Den övningen klarade Sid utan problem, det svåraste var för mig att hinna med och berömma när han hoppat klart, flås!

Efter fikapaus och lite teorisnack byggde vi en bana som alla hoppade, det gick jätte bra!
Nästa gång är på söndag mellan 10.00-14.00 ett riktigt långpass, oj vad vatten det kommer att gå åt!! Och då menar jag mest för mig!

Ha det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0