Läser om brunst...

Jag har ägnat en hel del tid till att läsa om brunstiga ston på nätet idag. Flisan är ju åter igen brunstig, och hon är hämsk! Hon kissar så fort man rör henne, hon stinker väldigt illa, går knappt att flytta på i gången och är inte kul att rida alls...

Kollar om det finns något jag kan göra själv och läste på om "Munkpeppar". Det finns inga vetenskapliga bevis på att det skulle hjälpa på hästar men det har gjorts tester på kvinnor med PMS, fniss! kanske något man ska prova.
Det finns hormoner man kan injecera eller ge i fodret, men det räknas som doping vid tävling. I tävlingsskick lär hon ju aldrig bli om hon ska hålla på så här, så det är ju utan betydelse.
Sen finns det ju oetiska metoder som glaskula i livmodern eller klämma fosterblåsa, men det görs inte i sverige tror jag och tur är väl det, fy vad läskigt!!

Det är ju så trist för hon är så himmla fin när hon inte brunstar. Men vanligast är ju att dom brunstar april-september, så kanske lugnar det ner sig snart. Jag ska nog prova Munkpeppar i alla fall och se om det hjälper, men först måste lite pengar rulla in....

Tycker ju så mycket om min lilla snuskflisa och jag tror på henne, men man vill ju inte riskera liv och lem på sig själv och andra.


Kommentarer
Postat av: Anna

Ja, munkpeppar är välkänt och användes faktiskt förr kloster för att munkarna skulle klara sig utan 6et (:O)... Munkpeppar är den versamma örten i "stroppy mare" som fungerat alldeles utmärkt på Varre :) Synd att det ska vara så vansinnigt dyrt bara :(

2010-09-15 @ 22:42:12
URL: http://obergs.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag tycker inte att 140 kr för ett kilo munkpeppar är särskilt dyrt??



Gå in här och beställ



http://borgebykryddgard.jetshop.se/default.aspx



// Sara!!



2010-09-16 @ 10:46:34
URL: http://vogelberga.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0