Man ska inte ropa hej.....

fick jag bli varse i dag! Hade utsläpp av pållarna i morse så Flisan fick gå ut en stund med dom andra medan jag mockade och fixade i stallet. När jag var klar gick jag ut för att hämta Flisan igen, vilket inte brukar vara några problem. Hon kommer till mig precis som hon brukar och jag går fram för att knäppa fast grimskaftet i grimman. Då tjuter hon till och väder blixtsnabbt och kickar mot mig, jag hinner bara vända mig om för att komma undan men blir träffad i ryggen och går omkull. Det gjorde inte alls ont men besvikelsen och ilskan gjorde att jag började böla. Så med tårarna sprutande jagade jag en häst i en hage med snö till knäna, vem orkade längst tror ni? Jodå Flisan vann denna gång vilket gör mig ännu mer förbannad!! Det var bara att åka hem med besvikelsen brännande i halsen.....

Hon är alltså på väg in i brunst igen, hon uppför sig inte så annars. Jag som var så glad och tyckte vi kommit så långt i träningen på marken, men det slår slint i huvudet på henne när hon brunstar och jag vet inte vad jag ska göra?!
Hur ska jag få bort detta beteende? Hur ska jag våga låta mina stallkamrater hantera henne när hon slår mot människor? Jag blir så ledsen...vill verkligen lyckas med denna lilla häst, ingen annan kommer ge henne en chans.

Fina lilla pms-Flisan vad ska vi ta oss till med dig?

Bara att åka ner i kväll och jobba henne ordentlig...

Kommentarer
Postat av: Anna

men ojojoj... det kunde ha gått hur illa som helst Vonne... Jag fattade inte på ditt SMS att det hänt något, läste det mer som en allmän information...



Ja, vad ska man göra? Kastrera henne? Gör man det på ston? Medicinera med sprutor?... Ring ATG och kolla vad vad man kan göra, det måste ju vara något allvarligt fel på hennes hormonbalans.



Jag lider verkligen med dig och jag håller med om att ingen annan än du kommer att ge henne en chans. Frågan är ju bara hur länge du orkar? det ska ju vara kul med häst.

2011-01-02 @ 18:51:14
URL: http://obergs.blogg.se/
Postat av: Lena Franz'en

Åhh.. ..vonne vad jag känner med dig! Håller med Anna, går det att lösa med kastraktion? Så är det kanske ett alternativ. Hoppas verkligen det går att lösa.

Kram. Lena

2011-01-02 @ 20:21:49
Postat av: Sara L

Oj vad tråkigt! Har du provat munkpeppar (tror jag att det heter) Det använde vi på vissa utav våra pms-ston och gjorde faktiskt en rätt bra verkan. Jag vet att man kan operera in en typ av kula,så att stoet "tror" att hon är dräktig hela tiden. Vet dock INTE vad det kostar! Hur gammal är hon, haft föl innan? Kanske vore läge att ta föl, EN DEL ston ändras ju då. Usch jag antar att du fått ett sto som är som jag när jag har min period, sur och gnällig med andra ord ;)

Svar på inlägg: Jo jag är rätt ärlig i min blogg, jag är så trött på att behöva hålla upp en "fasad" att allt är så jäkla bra, och tro det eller ej men jag mår mycket bättre nu när alla vet hur jag tänker och känner. Konstigt kanske men det är väldigt skönt för min egen del och dem som står mig nära!

kram och lycka till med pållan!

2011-01-03 @ 09:57:29
URL: http://saralunds.blogg.se/
Postat av: p,

Jag vet att Louise i stallet gav sitt förra sto nått pulver som inte va karensbelagt ens, iaf inte då. Det gjorde att det inte alls märktes att hon brunstade.

2011-01-05 @ 02:11:29
URL: http://paullinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0